Mediterra News | Mediterrawines.gr

24/7 Νέα και Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο. Τα σημαντικότερα γεγονότα, αναλύσεις και σχόλια.

Η ηλεκτροκίνηση «απειλεί» χιλιάδες θέσεις εργασίας – Τι επιλογές έχουν οι εταιρίες

Ο πλήρης εξηλεκτρισμός της γκάμας των μοντέλων όλων των αυτοκινητοβιομηχανιών, δείχνει αναπόφευκτος, έστω και αν υπάρχουν brand που εξετάζουν και αναπτύσσουν άλλες λύσεις, όπως αυτή της διατήρησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης με καύσιμο υδρογόνο.

Όμως, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να απαγορεύει την πώληση νέων οχημάτων με ΜΕΚ από το 2035, η συντριπτική πλειοψηφία των εταιριών κινούνται με ταχείς ρυθμούς προς τον εξηλεκτρισμό των μοντέλων τους. Άλλες θέτοντας το σχετικό στόχο πιο άμεσα (2026), άλλες μέχρι το 2030. Έτσι, προκύπτει το ζήτημα της επόμενης μέρας των εργοστασίων παραγωγής κινητήρων εσωτερικής καύσης και, ασφαλώς, της τύχης των ανθρώπων που εργάζονται σε αυτά. Θα συνεχίσουν να δουλεύουν σε αυτά ή θα μείνουν χωρίς δουλειά;

Ήδη ορισμένες εταιρίες έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία «μετατροπής» των σχετικών εργοστασίων, σε εργοστάσια κατασκευής ηλεκτροκινητήρων ή μπαταριών για EV. Διαδικασία που ασφαλώς δεν είναι εύκολη, έχει κόστος και είναι χρονοβόρα. Επιπλέον, ένας εργαζόμενος με ειδίκευση στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, δεν μπορεί να «εμπλακεί» άμεσα στην κατασκευή ηλεκτροκινητήρων ή μπαταριών.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η BMW, που στα τέλη του 2020 μετέτρεψε το «εμβληματικό» εργοστάσιο παραγωγής ΜΕΚ στο Μόναχο, σε εργοστάσιο EV, μεταφέροντας την παραγωγή θερμικών κινητήρων στα εργοστάσιά της σε Αυστρία και Αγγλία.

Οι διαθέσιμες επιλογές

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενοποιούν τα χαρτοφυλάκια των εργοστασίων κινητήρων τους γιατί δεν έχει νόημα να διατηρούν δεκάδες γραμμές παραγωγής εάν οι όγκοι δεν υπάρχουν πια», δήλωσε ο Romain Gillet, επικεφαλής αναλυτής κινητήρων της S&P Global Mobility για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική.

Η ενοποίηση του κλάδου – με κορυφαίο παράδειγμα τη δημιουργία του ομίλου  Stellantis – έχει ως αποτέλεσμα τα εργοστάσια που κάποτε προμήθευαν αποκλειστικά συγκεκριμένες μάρκες είτε οδηγήθηκαν σε κλείσιμο είτε η διατήρησή τους απειλείται.

See also  ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις: Με ανεβασμένη ψυχολογία ο Ott Tanak

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Automotive News Europe, οι ειδικοί εκτιμούν ότι εκτός από το κλείσιμο ή τη μετατροπή τους σε μονάδες παραγωγής ηλεκτροκινητήρων ή μπαταριών, ορισμένα μπορούν να «επιβιώσουν» εκτελώντας δραστηριότητες όπως η παραγωγή και ανακαίνιση εξαρτημάτων και η επισκευή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.

Επιπλέον, μπορούν να συνεχίσουν να παράγουν θερμικούς κινητήρες, σε μικρότερες ποσότητες ασφαλώς, για να τους διαθέσουν σε χώρες (ιδίως εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης) στις οποίες η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δε θα είναι τόσο άμεση. Βέβαια, δεν αποκλείεται και η δημιουργία επιχειρήσεων ειδικά για κατασκευή κινητήρων για μεμονωμένες ή πολλαπλές μάρκες, όπως συνέβη με την Aurobay, τη θυγατρική της Geely, η οποία προήλθε σε συνεργασία με την Volvo κα θα κατασκευάσει κινητήρες τόσο για τη Volvo, όσο και για άλλες μάρκες στη Σουηδία και την Κίνα. Οι πληροφορίες, μάλιστα, θέλουν τη Renault να εξετάζει ένα τέτοιο εγχείρημα, αναζητώντας συνεργάτες.

Η ευρωπαϊκή παραγωγή κινητήρων ελαφρών οχημάτων (επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα) προβλέπεται να μειωθεί σε περίπου 19,3 εκατ. μονάδες το 2025 από σχεδόν 24 εκατ. το 2017, σύμφωνα με στοιχεία από την S&P Global Mobility. Ωστόσο, η παραγωγή βενζινοκινητήρων είναι πιθανό να είναι σχετικά σταθερή, καθώς τα υβριδικά κινητήρια σύνολα αναμένεται να διατηρήσουν αρκετό μερίδιο στην αγορά κατά τη διάρκεια αυτού του χρονικού πλαισίου. Αντίθετα, η κατασκευή κινητήρων diesel προβλέπεται να μειωθεί ακόμα και κατά 66%, με τους ηλεκτροκινητήρες, ασφαλώς, να αυξηθούν σε περισσότερα από 4,8 εκατ. αντίγραφα το 2025, από περίπου 82.000 το 2015.

Τόσο η S&P Global Mobility όσο και μια άλλη εταιρία αναλυτών, η LMC Automotive, προβλέπουν μεγάλη πτώση στη συνολική παραγωγή ΜΕΚ τα επόμενα χρόνια, της τάξης του 36%.

See also  Το νέο Volkswagen ID.7 αποκαλύπτει το αναβαθμισμένο εσωτερικό του (photos)

Συρρίκνωση θέσεων εργασίας

Ακόμα και αν ορισμένες από τις δραστηριότητες των εργοστασίων κατασκευής θερμικών κινητήρων μεταφερθούν είτε σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης είτε και εκτός Ευρώπης – όπου η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση δεν είναι υποχρεωτική – ο αριθμός των εργοστασίων και κατ’ επέκταση των θέσεων εργασίας αναμένεται να συρρικνωθεί.

Εκτός από τη συνολική μείωση της παραγωγής κινητήρων εσωτερικής καύσης, οι ηλεκτροκινητήρες έχουν πολύ λιγότερα εξαρτήματα και απαιτούν λιγότερη εργασία για να κατασκευαστούν. Μια μελέτη του 2021 στη Γαλλία διαπίστωσε ότι χρειάζονται συνολικά 21,6 εργάτες για την κατασκευή 1.000 κινητήρων ντίζελ κατά τη διάρκεια ενός έτους, αλλά μόνο 13,2 για την κατασκευή 1.000 κινητήρων EV, εκ των οποίων οι πέντε εργάζονται αποκλειστικά σε παραγωγή κυψελών μπαταρίας.

Η CLEPA, η οποία εκπροσωπεί ευρωπαίους προμηθευτές, σε έκθεση που συνέταξε τον Δεκέμβριο του 2021 σε συνεργασία με την PwC, γνωστοποίησε ότι έως και 501.000 θέσεις εργασίας κατασκευής κινητήρων εσωτερικής καύσης (ή το 84% του τρέχοντος συνόλου) θα καταστούν παρωχημένες μέχρι το 2040, εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως αναμένεται, απαιτήσει την πώληση αποκλειστικά οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων μετά το 2035.

Πολλοί από αυτούς τους εργαζόμενους θα στραφούν στην κατασκευή ηλεκτρικών κινητήρων και άλλων τμημάτων της παραγωγικής αλυσίδας των EV, όπως μπαταρίες, αλλά η CLEPA εξακολουθεί να προβλέπει καθαρή απώλεια 275.000 θέσεων εργασίας έως το 2040. Αυτά τα στοιχεία και οι προβλέψεις προβληματίζουν έντονα τις σχετικές ενώσεις εργαζομένων.

Το κλείσιμο εργοστασίων κατασκευής ΜΕΚ δεν είναι εύκολη υπόθεση για μία εταιρία, καθώς οι επιπτώσεις που θα υπάρξουν στις τοπικές οικονομίες θα είναι σημαντικές, όπως και οι αντιδράσεις από τις ενώσεις εργαζομένων, ενώ πιέσεις θα προκύψουν και από τον κλάδο των προμηθευτών. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να βρουν την καλύτερη δυνατή λύση, με το μικρότερο κοινωνικό αντίκτυπο, την ώρα που ο δρόμος προς την ηλεκτροκίνηση δείχνει να τους θέτει το δίλημμα «προσαρμοστείτε ή… αφανιστείτε».

See also  Πτήση με drone: Το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου όπως δεν το έχετε ξαναδεί (video)

Πηγή: Automotive News Europe

Πηγή: